Week Hot newz

Pope Francis: No to divisions between Christians




(Vatican Radio) Following the celebration of Mass on Sunday morning with the 19 new Cardinals, Pope Francis greeted the crowds in St. Peter’s Square gathered for the Angelus prayer.

In his address to them he urged them to work for Christian unity avoiding all divisions, because he said: “a community does not belong to the preacher, but to Christ”.

Commenting on the second Reading of the Day, the Pope said that since the times described by St. Paul, Christians were divided according to whoever was leading their community.

But St Paul – Pope Francis said – explains that this way of thinking is wrong:“everything belongs to you Christ! Not to Paul, Apollos or Cephas; the world, life, death, the present and the future, everything is yours! For you belong to Christ, and Christ to God!”

And the Pope said all Christian communities are born from this belonging: dioceses, parishes, associations, movements. And even although there may be differences – he added – through Baptism we all have the same dignity, we are children of God. Our dignity – the Pope said – is in Jesus Christ. And those who have received the ministry to guide, to preach, to administer the Sacraments, must not feel that they own special powers, that they are masters. “They must put themselves in the service of the community, helping it in its journey of holiness with joy”.


The Church - said Pope Francis –“ entrusts the witness of this pastoral lifestyle to the new Cardinals”:


“Yesterday’s Consistory and today’s Eucharistic Celebration have offered us a precious occasion to experience the Catholicity, the Universality of the Church which is well represented by the variegated origins of the members of the College of Cardinals, who are gathered in tight communion around the Successor of Peter”.

And the Pope prayed that the Lord may grant these men the grace to work towards the unity of the Church, and to build this unity because – he said – unity is more important than conflict. “The unity of the Church is in Christ”.

The Pope concluded his address with an appeal for prayers for the bishops, the cardinals and the Pope so that they may serve the People of God, because – he said – the vocation of a bishop, a cardinal, the Pope is to be a servant in the name of Christ.

“Pray for us so that we may be good servants: good servants not good masters!”

رسالة البابا فرنسيس للأكاديمية البابوية من أجل الحياة




وجه البابا فرنسيس رسالة إلى الأكاديمية الحبرية من أجل الحياة في الذكرى العشرين لتأسيسها، ولمناسبة انعقاد جمعيتها العامة من العشرين وحتى الحادي والعشرين من الجاري. وقال الحبر الأعظم إن فكرنا يتجه، وبعرفان جميل، نحو الطوباوي يوحنا بولس الثاني الذي أنشأ هذه الأكاديمية، والرؤساء الذين عززوا نشاطها وجميع من يتعاون في رسالتها في العالم كله، ليتوقف بعدها عند عنوان الجمعية العامة "الشيخوخة والإعاقة"، وقال إنه موضوع آني جدا وعزيز على قلب الكنيسة، وأشار لهيمنة منطق اقتصادي في المجتمعات، يهمّش، ويقتل أحيانا، وأضاف أن ضحاياه كثيرون بدءا من المسنين، مسلطا الضوء على "ثقافة الاقصاء".
وتابع البابا رسالته للأكاديمية الحبرية من أجل الحياة مشيرا إلى أن الوضع الاجتماعي الديموغرافي للشيخوخة يُظهر لنا بوضوح تهميش المسن، لاسيما إذا كان مريضا ويحمل إعاقة، وشدد بالتالي على ضرورة تقديم المساعدة في العلاقات بين الأشخاص، وأكد أن الصحة قيمة مهمة لكنها لا تحدد قيمة الإنسان مشيرا إلى أن التهميش هو أخطر حرمان يعاني منه المسنون. وذكّر الحبر الأعظم بأن العائلة معلمة في التضامن، وقال: في كنف الأسرة نتعلّم أن فقدان الصحة ليس سببا لتهميش أي حياة بشرية، ونتعلّم عدم الوقوع في الفردانية والأنانية، فتصبح هكذا "الرعاية" أساسا للحياة الإنسانية، وتصرفا أخلاقيا يجب تعزيزه من خلال قيمتي الالتزام والتضامن.
أضاف البابا فرنسيس يقول إن شهادة العائلة تصبح أساسية أمام المجتمع كله للتأكيد مجددا على أهمية الشخص المسن كفرد في المجتمع له رسالة يتممها، وسلط الضوء على الإرشاد الرسولي "فرح الإنجيل" حول أهمية الإصغاء للشباب والمسنين، لأنهم رجاء الشعوب. وفي ختام رسالته للمشاركين في الجمعية العامة للأكاديمية البابوية من أجل الحياة، قال البابا فرنسيس إن المجتمع يقبل الحياة حقا عندما يعترف بأنها ثمينة حتى في الشيخوخة والإعاقة والأمراض الخطيرة وحين تنطفئ، وعندما يعلّم أن نرى في الشخص المريض والمتألم عطية للمجتمع بأسره، حضورا يحث على التضامن والمسؤولية. هذا ودعا البابا لمواصلة نشر إنجيل الحياة، موكلا الجميع إلى حماية مريم العذراء.

البابا فرنسيس: القداسة المسيحية هي ثمرة الطاعة لروح الله




ترأس قداسة البابا فرنسيس صباح اليوم الأحد القداس الإلهي في البازيليك الفاتيكانيّة عاونه فيه الكرادلة الجدد الذين نالوا القبعة والخاتم الكارديناليَّين من يد الحبر الأعظم يوم أمس السبت. ألقى الأب الأقدس خلال هذه الذبيحة الإلهية عظة استهلّها بالقول: "أعنّا أيها الإله السرمدي القدير على الإصغاء إلى أقوالك وتأمُّلها ليل نهار" تدعونا هذه الصلاة التي رفعناها في بداية الذبيحة الإلهية للتحلي بموقف أساسي: موقف الإصغاء للروح القدس الذي ينعش الكنيسة ويحركها. فبقوته الخالقة والمجددة يعضد الروح رجاء شعب الله في مسيرته في التاريخ، وكـ "بارقليط" يدعم شهادة المسيحيين. وفي هذه اللحظة ومع الكرادلة الجدد نريد أن نصغي إلى صوت الروح الذي يحدثنا عبر القراءات التي سمعناها.
في القراءة الأولى تتردد دعوة الرب لشعبه: "كونوا قِدِّيسين، لأَنِّي أَنا الرَّبَّ إِلهَكم قُدُّوس."(سفر الأحبار ١٩، ٢)، وفي الإنجيل يردد يسوع صداها قائلاً: "كونوا أَنتُم كامِلين، كما أَنَّ أَباكُمُ السَّماويَّ كامِل"(متى ٥، ٤٨). إن هذه الكلمات موجهة لنا جميعًا نحن تلاميذ الرب، وهي اليوم موجهة بشكل خاص لي ولكم يا إخوتي الكرادلة الأعزاء وخصوصًا لكم أنتم الذين إنضمَّيتُم أمس إلى مجمع الكرادلة. قد يبدو لنا التشبه بقداسة الله وكماله هدفًا يصعب تحقيقه، مع ذلك تقدم لنا القراءة الأولى والإنجيل أمثالاً ملموسةً ليصبح تصرف الله شريعة لتصرفنا. وإنما لنتذكر دائمًا أنه بدون الروح القدس لا معنى لمجهودنا! فالقداسة المسيحية ليست عملنا وإنما هي ثمرة الطاعة – الحرّة والمعاشة - لروح الله المثلث القداسة. يقول لنا سفر الأحبار: "لا تُبغِض أَخاكَ في قَلبِكَ   لا تنتقم ولا تحقد...وقريبك أحببه كنفسك..."(سفر الأحبار ١٩، ١٧-١٨). تُولد هذه المواقف من قداسة الله، فيما نحن مختلفين كليًّا، نحن أنانيّون ومتكبرون... ومع ذلك نحن ننجذب لصلاح الله وجماله ويمكن للروح القدس أن يطهرنا ويحولنا ويصوغنا يومًا بعد يوم. يكلمنا يسوع عن القداسة أيضًا في الإنجيل ويشرح لنا الشريعة الجديدة، شريعته، وذلك من خلال بعض التناقضات بين عدالة الكتبة والفريسيين الناقصة وسمو عدالة ملكوت الله. التناقض الأول في إنجيل اليوم يتمحور حول الانتقام:"سَمِعتُم أَنَّه قيل:"العَينُ بِالعَين والسِّنُّ بِالسِّنّ"، أما أنا فأقول لكم مَن لَطَمَكَ على خَدِّكَ الأَيمَن فاعرِض لهُ الآخَر" (متى ٥، ٣٨-٣٩). لا يجب علينا فقط ألا نرد بالشر على الشر الذي ارتكبه الآخر تجاهنا وإنما علينا أن نجتهد لنصنع الخير بسخاء.
أما التناقض الثاني فيشير إلى الأعداء:"سمعتم أنه قيل:"أحبِب قَريبَك “وأَبغِض عَدُوَّك، أما أنا فأقول لكم:"أَحِبُّوا أَعداءَكم وصَلُّوا مِن أَجلِ مُضطَهِديكُم"(متى ٥، ٤٣-٤٤). فيسوع يطلب من الذي يريد إتباعه أن يحب من لا يستحق الحب، دون مبادلة، ليملأ فراغات الحب الموجودة في القلوب، في العلاقات البشرية والعائلات، في الجماعات والعالم. فيسوع لم يأتي ليعلمنا آداب التصرف، وإنما ليخلصنا ويرشدنا إلى الطريق، طريق الخروج الوحيد من رمال الخطيئة المتحركة، وهذا الطريق هو الرحمة. فالقداسة ليست ترفًا أو تنعُّمًا وإنما هي ضرورة لخلاص العالم.
إخوتي الكرادلة الأعزاء، إن الرب يسوع وأمنا الكنيسة يطلبان منا أن نشهد بحماس أكبر لمواقف القداسة هذه، لأنه في هذا التفاني المجاني تكمن قداسة الكاردينال. وعليه لنحب أعداءنا، ولنبارك من يتحدث عنا بالسوء، لنحيّي بابتسامة من لا يستحق! لا نبحثن عن إظهار أنفسنا وإنما لنضع التواضع حيث التسلط ولننسى الاهانات التي نتعرض لها. لنسمح دائمًا لروح المسيح بأن يقودنا، فالمسيح قد ضحّى بنفسه على الصليب لنكون قنوات تفيض من خلالها محبته. هذا هو موقف الكاردينال وتصرفه. فالكاردينال يدخل في كنيسة روما وليس في بلاط ملكيّ، لنبتعد إذًا جميعًا ولنساعد بعضنا البعض في الابتعاد عن تصرفات البلاط: أي عن المؤامرات والثرثرة والتحزب والتفضيل، وليكن كلامنا كلام الإنجيل: "نعم، نعم، ولا، لا"، ومواقفنا مواقف التطويبات وحياتنا حياة القداسة.
يكلمنا الروح القدس اليوم أيضًا من خلال كلمات القديس بولس: "إنكم هيكل الله... هيكل الله مقدس وهذا الهيكل هو أنتم" (١ كور ٣، ١٦-١٧). في هذا الهيكل، الذي هو نحن، يُحتفل بليتورجية جوهريّة: ليتورجية الصلاح والمغفرة والخدمة، بكلمة واحدة بليتورجية المحبة. وهيكلنا هذا يُدنس إن أهملنا واجباتنا تجاه القريب، وعندما يجد أصغر إخوتنا مكانًا في قلبنا يجد الله فيه مكانًا أيضًا، وعندما يُترك الأخ خارجًا فنحن بهذا نرفض الله أيضًا.
وختم الأب الأقدس عظته بالقول: إخوتي الكرادلة الأعزاء، لنبقى متحدين بالمسيح وفيما بيننا! أسألكم أن تبقوا قريبين مني بالصلاة والمشورة والتعاون. وأنتم جميعًا: أساقفة وكهنة وشمامسة، مكرسون وعلمانيون اتحدوا في الصلاة من أجل الروح القدس ليكون مجمع الكرادلة مُتّقدًا دائمًا بنار المحبة الراعوية، ومليئًا بالقداسة من أجل خدمة الإنجيل ومساعدة الكنيسة على نشر محبة المسيح في العالم.

Viongozi wa Kanisa wamepewa dhamana ya kuwaongoza watu wa Mungu katika hija ya furaha na utakatifu wa maisha!


Ninyi nyote ni wa Kristo na Kristo ni wa Mungu ni maneno ya Mtakatifu Paulo kwa Wakorintho waliokuwa wamegawanyika na kuwataka kuachana na mawazo hayo potofu kwa kutambua kwamba, Mitume ni sehemu ya Jumuiya ya Waamini na Jumuiya nzima ni mali ya Kristo na wala si vinginevyo.

Majimbo, Parokia pamoja na vyama vyote vya kitume ndani ya Kanisa vina utu na heshima ile ile inayobubujika kutoka katika Sakramenti ya Ubatizo, inayowawezesha wote kujisikia kuwa ni Watoto wa Mungu na ndugu zake Kristo!

Hii ni sehemu ya tafakari iliyotolewa na Baba Mtakatifu Francisko wakati wa Sala ya Malaika wa Bwana, Jumapili iliyopita tarehe 23 Februari 2014 mara baada ya kuadhimisha Ibada ya Misa Takatifu na Makardinali kumi na tisa waliosimikwa wakati wa Maadhimisho ya Siku kuu ya Ukulu wa Mtakatifu Petro, Jumamosi iliyopita kwenye Kanisa kuu la Mtakatifu Petro mjini Vatican.

Baba Mtakatifu anasema, wale wote waliopokea daraja kwa ajili ya kuwaongoza watu wa Mungu, kuhubiri pamoja na kuadhimisha Mafumbo ya Kanisa, watambue kwamba, wamepewa dhamana ya kuwahudumia Watu wa Mungu, kwa kuwasaidia kufanya hija ya furaha na utakatifu wa maisha na kamwe si wamiliki wa dhamana hii kwa ajili ya mafao yao binafsi.

Baba Mtakatifu anasema, Mama Kanisa anawadhaminisha na kuwaalika Makardinali wapya kutolea ushuhuda amini katika maisha na shughuli zao za kichungaji. Ibada ya kuwasimika Makardinali wapya pamoja na adhimisho la Ibada y Misa Takatifu, jumapili iliyopita ni matukio yaliyoonesha Ukatoliki wa Kanisa la Kiulimwengu, kwa kuwa na Makardinali wanaowakilisha Makanisa mbali mbali mbali, wote wakimzunguka Khalifa wa Mtakatifu Petro kama kielelezo cha umoja na mshikamano wa Kanisa.

Baba Mtakatifu anawaalika Makardinali kushirikiana naye katika mchakato wa ujenzi wa umoja na mshikamano wa Kanisa kwani umoja ni muhimu zaidi kuliko kinzani na vita kwani umoja ni amri na utashi wa Kristo mwenyewe! Mambo mengine ni mapungufu ya binadamu ambayo kamwe hayapaswi kuendekezwa. Siku mbili za Mkutano wa Baraza la Makardinali imekuwa ni fursa ya kuimarisha: imani, umoja na mapendo kwa Kristo na Kanisa lake.

Baba Mtakatifu anawaalika waamini pamoja na watu wote wenye mapenzi mema, kuendelea kuwasindikiza Makardinali wapya kwa njia ya sala na sadaka zao, ili waweze kutekeleza dhamana kwa Jumuiya iliyokabidhiwa mikononi mwao na Mama Kanisa. Viongozi wa Kanisa wanahitaji kusindikizwa na sala ili kuweza kuwaongoza, kuwatakatifuza na kuwafundisha watu wa Mungu kwa ari na moyo mkuu.

Viongozi wa Kanisa ni wahudumu wa Kanisa na kwamba, familia yote ya Mungu inapaswa kutoa ushuhuda unaoonesha uaminifu wao kwa Kristo na Kanisa lake. Kwa pamoja wafanye hija ya kinabii kwa kutekeleza matamanio ya maisha ya kiroho yanayooneshwa na watu wa nyakati hizi.

St. Polycarp

St. Polycarp



Imagine being able to sit at the feet of the apostles and hear their stories of life with Jesus from their own lips. Imagine walking with those who had walked with Jesus, seen him, and touched him. That was what Polycarp was able to do as a disciple of Saint John the Evangelist.
But being part of the second generation of Church leaders had challenges that the first generation could not teach about. What did you do when those eyewitnesses were gone? How do you carry on the correct teachings of Jesus? How do you answer new questions that never came up before?
With the apostles gone, heresies sprang up pretending to be true teaching, persecution was strong, and controversies arose over how to celebrate liturgy that Jesus never laid down rules for.
Polycarp, as a holy man and bishop of Smyrna, found there was only one answer -- to be true to the life of Jesus and imitate that life. Saint Ignatius of Antioch told Polycarp "your mind is grounded in God as on an immovable rock."
When faced with heresy, he showed the "candid face" that Ignatius admired and that imitated Jesus' response to the Pharisees. Marcion, the leader of the Marcionites who followed a dualistic heresy, confronted Polycarp and demanded respect by saying, "Recognize us, Polycarp." Polycarp responded, "I recognize you, yes, I recognize the son of Satan."
On the other hand when faced with Christian disagreements he was all forgiveness and respect. One of the controversies of the time came over the celebration of Easter. The East, where Polycarp was from, celebrated the Passover as the Passion of Christ followed by a Eucharist on the following day. The West celebrated Easter on the Sunday of the week following Passover. When Polycarp went to Rome to discuss the difference with Pope Anicetus, they could not agree on this issue. But they found no difference in their Christian beliefs. And Anicetus asked Polycarp to celebrate the Eucharist in his own papal chapel.
Polycarp faced persecution the way Christ did. His own church admired him for following the "gospel model" -- not chasing after martyrdom as some did, but avoiding it until it was God's will as Jesus did. They considered it "a sign of love to desire not to save oneself alone, but to save also all the Christian brothers and sisters."
One day, during a bloody martyrdom when Christians were attacked by wild animals in the arena, the crowd became so mad that they demanded more blood by crying, "Down with the atheists; let Polycarp be found." (They considered Christians "atheists" because they didn't believe in their pantheon of gods.) Since Polycarp was not only known as a leader but as someone holy "even before his grey hair appeared", this was a horrible demand.
Polycarp was calm but others persuaded him to leave the city and hide at a nearby farm. He spent his time in prayer for people he knew and for the Church. During his prayer he saw a vision of his pillow turned to fire and announced to his friends that the dream meant he would be burned alive.
As the search closed in, he moved to another farm, but the police discovered he was there by torturing two boys. He had a little warning since he was upstairs in the house but he decided to stay, saying, "God's will be done."
Then he went downstairs, talked to his captors and fed them a meal. All he asked of them was that they give him an hour to pray. He spent two hours praying for everyone he had every known and for the Church, "remembering all who had at any time come his way -- small folk and great folk, distinguished and undistinguished, and the whole Catholic Church throughout the world." Many of his captors started to wonder why they were arresting this holy, eighty-six-year-old bishop.
But that didn't stop them from taking him into the arena on the Sabbath. As he entered the arena, the crowd roared like the animals they cheered. Those around Polycarp heard a voice from heaven above the crowd, "Be brave, Polycarp, and act like a man."
The proconsul begged the eighty-six-year-old bishop to give in because of his age. "Say 'Away with the atheists'" the proconsul urged. Polycarp calmly turned to the face the crowd, looked straight at them, and said, "Away with the atheists." The proconsul continued to plead with him. When he asked Polycarp to swear by Caesar to save himself, Polycarp answered, "If you imagine that I will swear by Caesar, you do not know who I am. Let me tell you plainly, I am a Christian." Finally, when all else failed the proconsul reminded Polycarp that he would be thrown to the wild animals unless he changed his mind. Polycarp answered, "Change of mind from better to worse is not a change allowed to us."
Because of Polycarp's lack of fear, the proconsul told him he would be burned alive but Polycarp knew that the fire that burned for an hour was better than eternal fire.
When he was tied up to be burned, Polycarp prayed, "Lord God Almighty, Father of your beloved and blessed Son Jesus Christ, through whom we have received knowledge of you, God of angels and powers, of the whole creation and of the whole race of the righteous who live in your sight, I bless you, for having made me worthy of this day and hour, I bless you, because I may have a part, along with the martyrs, in the chalice of your Christ, to resurrection in eternal life, resurrection both of soul and body in the incorruptibility of the Holy Spirit. May I be received today, as a rich and acceptable sacrifice, among those who are in you presence, as you have prepared and foretold and fulfilled, God who is faithful and true. For this and for all benefits I praise you, I bless you, I glorify you, through the eternal and heavenly High Priest, Jesus Christ, your beloved Son, through whom be to you with him and the Holy Spirit glory, now and for all the ages to come. Amen."
The fire was lit as Polycarp said Amen and then the eyewitnesses who reported said they saw a miracle. The fire burst up in an arch around Polycarp, the flames surrounding him like sails, and instead of being burned he seemed to glow like bread baking, or gold being melted in a furnace. When the captors saw he wasn't being burned, they stabbed him. The blood that flowed put the fire out.
The proconsul wouldn't let the Christians have the body because he was afraid they would worship Polycarp. The witnesses reported this with scorn for the lack of understanding of Christian faith: "They did not know that we can never abandon the innocent Christ who suffered on behalf of sinners for the salvation of those in this world." After the body was burned, they stole the bones in order to celebrate the memory of his martyrdom and prepare others for persecution. The date was about February 23, 156.
In His Footsteps:
When faced with challenges to your Christian life, try a version of Polycarp's prayer of martyrdom: "Lord God Almighty, Father of your beloved and blessed Son Jesus Christ, through whom we have received knowledge of you, God of angels and powers, of the whole creation and of the whole race of the righteous who live in your sight, I bless you, for having made me worthy of this day and hour, I bless you, because I may have a part, along with the martyrs, in the chalice of your Christ, to resurrection in eternal life, resurrection both of soul and body in the incorruptibility of the Holy Spirit. For this and for all benefits I praise you, I bless you, I glorify you, through the eternal and heavenly High Priest, Jesus Christ, your beloved Son, through whom be to you with him and the Holy Spirit glory, now and for all the ages to come. Amen."
Prayer:
Saint Polycarp, sometimes Christ seems so far away from us. Centuries have passed since he and the apostles walk the earth. Help us to see that he is close to us always and that we can keep him near by imitating his life as you did. Amen
 
from Wikipedia
Polycarp (Greek: Πολύκαρπος, Polýkarpos; AD 69–155) was a 2nd-century Christian bishop of Smyrna.[1] According to the Martyrdom of Polycarp he died a martyr, bound and burned at the stake, then stabbed when the fire failed to touch him.[2] Polycarp is regarded as a saint in the Roman Catholic, Eastern Orthodox, Oriental Orthodox, Anglican, and Lutheran churches.
It is recorded by Irenaeus, who heard him speak in his youth, and by Tertullian,[3] that he had been a disciple of John the Apostle.[4][5] Saint Jerome wrote that Polycarp was a disciple of John and that John had ordained him bishop of Smyrna.
The early tradition that expanded upon the Martyrdom to link Polycarp in competition and contrast with John the Apostle who, though many people had tried to kill him, was not martyred but died of old age after being exiled to the island of Patmos, is embodied in the Coptic language fragmentary papyri (the "Harris fragments") dating to the 3rd to 6th centuries.[6] Frederick Weidmann, their editor, interprets the "Harris fragments" as Smyrnan hagiography addressing Smyrna-Ephesus church rivalries, which "develops the association of Polycarp and John to a degree unwitnessed, so far as we know, either before or since".[7] The fragments echo the Martyrology, and diverge from it.
With Clement of Rome and Ignatius of Antioch, Polycarp is regarded as one of three chief Apostolic Fathers. The sole surviving work attributed to his authorship is his Letter to the Philippians; it is first recorded by Irenaeus of Lyons.

Papa awahimiza viongozi wa kanisa kudumisha matumiani kwa watu wa Mungu



Jumapili 23 Februari, majira ya asubuhi , katika Kanisa Kuu la Mtakatifu Petro, Papa Francisko aliongoza maadhimisho ya Ibada ya Misa akiwa na Makardinali wapya na Makardinali wengine , kwa mujibu wa liturujia ya Jumapili ya V11 katika Kipindi cha kawaida. Ibada iliyo hudhuriwa na maefu ya waamini waliofika kuwapongeza Makardinali wapya toka sehemu mbalimbalimbali za dunia.

Katika homilia yake, Papa Francisko, aliitafakari sala ya utangulizi ya Ibada :“ Baba Mwenye Huruma , kwa msaada wako , daima tuwe makini kuisikia sauti ya Roho Mtakatifu" . 



Papa alisema, Sala hii ya ufunguzi wa Misa, inatukumbusha jambo msingi kwamba, ni wito wa kumsikiliza Roho Mtakatifu ambaye hulichagamsha na kuliongoza Kanisa. Kwa nguvu yake ya ubunifu na upya , Roho Mtakatifu daima hudumisha matumaini ya Watu wa Mungu, wanapo fanya hija katika njia ya historia yao , na kama Msaidizi , yeye daima huwaimarisha Wakristu katika kuwa mashaidi imara wa imani yao.

Papa alieleza na kusema wakati huo akiwa pamoja na Makardinali Wapya, ulikuwa ni wakati wa kusikiliza sauti ya Roho Mtakatifu anaye ongea nao kwa njia ya maandiko Matakatifu yaliyosomwa.

Papa baada ya kuyatafakari masomo , aliwakumbusha Makardinali kwamba, Bwana Yesu na Mama Kanisa, wanatoa mwaliko kwao, kushuhudia kwa bidii na hamasa zaidi katika nji hizi za utakatifu . Ni hasa katika zawadi hii kubwa ya majitolea binafsi, yanayotolewa kwa uhuru kamili, ambamo mna utakatifu wa kuwa Kardinali . Na kwamba kwa hadhi hii, wanapaswa kumpenda kila mmoja, hata wale wanaonekana kuwa maadui kwao, wanaolenga kuwafanyia mabaya , kuwapinga au kuwakaidi, wote ni kuwaslimia kwa tabasamu nzuri linalotokana ndani ya moyo wa msamaha,huruma na upendo wa kweli, hata kwa wale wanao fikiri hawastahili. Ni hatua ya kupinga kiburi kwa upole ; ni kuwa watu wa kusahau madharirisho na unyanyasaji wanaoweza kukumbana nao. Daima ni kuruhusu kuongozwa na Roho wa Kristo, aliye jitoa sadaka mwenyewe juu ya Msalaba, ili waweze kuwa njia kwa wengine pia , katika kuupata upendo wake, na kuwa miongozi mwa wafuasi wake.



Papa ameitaja hii kuwa ndiyo tabia ya Kardinali, ndiyo utendaji wa Kardinali. Kuitwa Kardinali katika Kanisa la Roma la Ulimwengu , si kuingia katika mahakama ya kifalme, lakini ni kujiunga katika huduma ya kina ya kusaidia wengine ili waepuke tabia mbovu na utendaji usiofaa unaochochewa na fitina, uvumi, magenge ya uovu upendeleo au kupendelewa.

Papa alieleza na kuomba lugha ya Makardinali na iwe lugha ya Injili, kusema ndiyo wakimaanisha kweli ndiyo , na hapana iwe na maana ya kweli ya hapana , na miendo na fikira zao iwe katika mtazamo wa Heri Takatifu kuwa njia yao utakatifu.
Papa alikamilisha hotuba yake kwa kuwasihi Makardinali wote kuwa wamoja katika Kristo na kati yao wenyewe kwa wenyewe. Na aliwaomba wasimsahau katika sala zao , na pia ushauri na wamsaada wao wa karibu katika kuliongoza Kansia la Ulimwengu. Vivyo hivyo alitoa mwaliko huo kwa Maaskofu, Mapadre , Mashemasi, watawa wake kwa wanaume, na walei, akisihi kuisihi pamoja na Roho Mtakatifu, na dekania ya Makardinali iweza daima kuwa na hamu zaidi na hamu ya upendo wa kichungaji uliojaa utakatifu, kwa ajili ya kutumikia Injili na kulisadia Kanisa kutoa miali ya mwanga wa Upendo wa Kristu katika dunia yetu.

Tamasha la Pasaka kuja kivingine

TAMASHA la Pasaka la mwaka huu litakalozinduliwa rasmi Aprili 20 jijini Dar es Salaam likibeba kaulimbiu ya ‘Tanzania Kwanza Haki Huinua Taifa’, litaendeshwa kwa staili mpya ya wadau wenyewe kuamua na kupanga. Hayo yalibainishwa jijini Dar es Salaam jana na Mkurugenzi Mtendaji wa Msama Promotions, waandaaji wa tamasha, Alex Msama, akisema wapenzi wa muziki huo ndio watawachagua waimbaji hao kwa kutuma ujumbe mfupi kupitia namba 15327 kwa kutumia mitandao yote ya simu.
“Tamasha la mwaka huu linakuja kwa staili mpya, ambapo wapenzi wa muziki wa injili watakuwa na fursa ya kuwachagua wanamuziki watakaopenda waje kutoa burudani na mikoa litakapofanyika tamasha hilo, tofauti na miaka mingine na wale wote watakaopendekezwa tutawaleta kutoa burudani,” alisema Msama.